Terve oppiva mieli
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Millainen vaihe TOM:issa on nyt meneillään?

-Vuonna 2014 alkaneen Terve Oppiva Mieli (tuttavallisesti TOM) -hankkeen tutkimusvaihe päättyi vuoden 2016 joulukuussa päästatistikkomme Tero Vahlbergin Turun yliopistolta lähettämään sähköpostiin: ”data on valmis analysoitavaksi!” Kirjoitamme ensimmäistä tieteellistä julkaisuamme kevään 2017 aikana, ja näitä sivuja seuraamalla saa tietoa tuloksistamme tämän vuoden aikana. Ilman tutkimuksessa mukana olevia ihania kouluja rehtoreineen, opettajineen ja erityisesti oppilaineen tämä ei olisi ollut mahdollista. Sydämellinen kiitos kuuluu heille, hankejohtaja Salla-Maarit Volanen kiittelee.

-HAPPY-kehittämishanke jatkaa TOM-hanketta ja sen tavoitteena on jalkauttaa tutkimiamme tietoisuustaitoja suomalaisiin kouluihin opettajaystävällisesti. Tällä hetkellä asiantuntijoista koostuva työryhmä suunnittelee opettajille omaa tietoisuustaitopohjaista hyvinvointiohjelmaa, johon ensimmäiset opettajat osallistuvat kevään 2017 aikana. Opettajilla on tärkeä olla omakohtaista kokemusta tietoisuustaidoista ja siten taitojen opettaminen on aidosti mahdollista. Tietoisuustaitoharjoitukset tekevät vähintään yhtä hyvää aikuisille kuin lapsille ja nuorille!

-Lisäksi työstämme oppilaiden tietoisuustaitopohjaista ohjelmaa. Kehitystyön ohjenuorana on helppous ja se, että opettajien työmäärää ei lisäänny. Enempää en uskalla vielä paljastaa, mutta ihania juttuja on luvassa kaikille asiasta kiinnostuneille suomalaisille opettajille ja kouluhenkilöstölle.

Vapain sanoin – mitä tietoisuustaidot ovat? Onko se synonyymi mindfulnessille?

-Kyllä on. Englanninkielinen termi "mindfulness" kuvaa sekä harjoittamista, että sen myötä syntyvää tietoista hyväksyvää läsnäolon tilaa. Sama koskee tietoisuustaitoja; niitä harjoittamalla kehitämme kykyämme olla tietoisesti läsnä hyväksyvällä ja lempeällä asenteella kaiken sen kanssa mitä juuri nyt on.

-Tietoisuustaitojen vastakohtaa voidaan kutsua "mindlessnessiksi", joka on pitkittyneen stressin ja mieltä turhaan kuormittavien tekijöiden tila. Sen ei kuitenkaan tarvitse olla niin, vaan säännöllisen harjoittamisen avulla opimme pikkuhiljaa löytämään selkeyttä mieleemme ja pystymme hallitsemaan mielen myllerrystä, voimaan paremmin ja olemaan onnellisempia.

Mitkä ovat merkittävimpiä löydöksiä TOM–tutkimuksessa tähän asti?

-Meillä on tietoa ensimmäisen tutkimusaallon oppilaiden itsensä raportoimista hyödyistä, ja ne ovat hienoa luettavaa. 70-85 % tietoisuustaito-opetusta saaneista oppilaista (N=360) raportoivat puolen vuoden seurannassa harjoittamisen hyödyttäneen heidän stressinhallintaa, tunteiden hallintaa, unen saantia, sosiaalisia suhteita, koulusuoriutumista ja harrasteissa. Ja mikä merkittävää, yllättävän iso osuus eli 39% tästä ryhmästä raportoi jatkaneensa itsenäistä harjoittamista kotona 9-viikkoisen tutkimusjakson jälkeen. Laajempia tuloksia odotellaan vielä. Varsinaista tutkimusdataa olemme vasta analysoimassa ja kirjoittamassa ensimmäistä artikkelia.

Miten tietoisuustaidot elävät omassa arjessasi?

-Teen muodollisia harjoituksia säännöllisesti, käyn kerran viikossa MBSR-ohjaajille suunnatuissa harjoitusilloissa ja vähintään kerran vuodessa retriitissä. Arjessa tärkeitä ovat myös pienet mikrohetket, esim. kahden minuutin hengähdystauot kiireen keskellä, jolloin siirryn aistimaan kehoani ja hengitystäni. Koen helpotusta ja onnea siitä, että saan juuri NYT olla ja kokea elämäni juuri sellaisena kuin se on, tietoisen läsnäolon tilassa. Harjoittamisen myötä tietoisen läsnäolon hetket valtaavat koko ajan enemmän tilaa ja valtaa siltä ”päissään olemiselta” eli autopilotista käsin toimimiselta. Itselleni harjoittaminen on tuonut kokonaisvaltaisen asenteen muutoksen elämääni - vain ja ainoastaan positiiviseen suuntaan. En tiedä mitään muuta asiaa, joka olisi lisännyt elämäni laatua yhtä paljon.

HAPPY-terveiset opettajille:

-Toivon että suomalaiset opettajat lähtevät uteliain mielin kokeilemaan voisiko näistä harjoitteista olla heille itselleen ja heidän oppilailleensa hyötyä. Kannattaa tutustua TOM-hankkeen sivuihin ja seurata, mitä kaikenlaista on tarjolla ja tapahtumassa hankkeen puitteissa vielä tämän vuoden aikana, mm. ulkomaalaisten alan isojen nimien vierailujen muodossa, seminaareja yms. Työryhmämme alkaa pitää myös blogia aiheesta ja aiheen ympäriltä, toivottavasti nautitte niistäkin!!

Teksti: Henna Tarjanne-Lekola